Cvičení

Pokud chcete podpořit růst svalové hmoty a dodat chrupavce potřebné živiny, musíte udržet koleno v pohybu. Poraďte se s lékařem nebo fyzioterapeutem a zařaďte do svého denního programu vhodnou pohybovou aktivitu.

 

Volba cviků je závislá na stadiu a aktivitě onemocnění. V akutní fázi se může objevovat kloubní výpotek, který je projevem zánětu. V tomto období kloub nepřetěžujte, provádět můžete pouze izometrická cvičení. To jsou taková, při kterých se mění napětí svalu, ale jeho délka zůstává stejná. Zaměřujte se především na svaly břišní, hýžďové a stehenní. Vhodné jsou také cviky v odlehčení, např. ve vodě. Po odeznění akutní fáze se zaměřujte na uvolnění zkrácených svalů a přidávejte postupně další cviky aktivního cvičení.

 

Vždy ale dodržujte obecně platné zásady:

 

- Nepřetěžovat kloub

- Vyhýbat se bolestivému dotahování pohybu

- Neprovádět švihové pohyby

 

Důležité je zachovat schopnost plného natažení dolní končetiny v kolenním kloubu. Uvolňujte zkrácené svaly na zadní straně stehna a lýtka a zařazujte aktivní cvičení na posílení čtyřhlavého stehenního svalu. Součástí pohybové léčby je i využití labilních ploch (bosu, čočka) a senzomotorická cvičení.

V léčbě degenerativních onemocnění má svou funkci také fyzikální terapie. Jsou to vířivé koupele pro zmírnění otoku kloubu, vhodná je analgetická a myorelaxační elektroléčba.

Na dalších stránkách naleznete příklady jednoduchých cviků, které si můžete sami doma vyzkoušet. K jejich provedení nepotřebujete žádné speciální pomůcky ani dovednosti. Nezapomínejte ovšem, že pro pozitivní efekt je nutné cvičit poctivě a pravidelně.

 

1.

Lehněte si na záda tak, abyste byli opřeni o předloktí. Jednu nohu natáhněte, druhou pokrčte a položte na míč. Pohybujte pomalu míčem vpřed a zároveň nohu natahujte, pak nohou přejděte zpět do pokrčení. Opakujte 6–8x, nohy vystřídejte. Snažte se být celou dobu narovnaní a pohyb nohou provádět pomalu, tahem. Koleno směřuje po celou dobu přímo vzhůru.Pohyb si můžete ztížit tak, že si sednete, kolem špičky nohy přiložíte posilovací gumu nebo ručník a pohyb budete provádět proti odporu pomůcky.

 

 

VÝCHOZÍ POLOHA

PRŮBĚH CVIKU

2.

Lehněte si na záda, ruce nechte volně podél těla. Obě nohy pokrčte v kolenech, chodidla položte na vzdálenost šířky pánve. Míč dejte mezi kolena. Koleny tlačte do míče, stáhněte hýžďové a břišní svaly a pomalu zvedněte pánev nad podložku, výdrž, vraťte pánev zpět. Pohyb opakujte 6–8x. Během pohybu se neprohýbejte a tlačte celou dobu koleny do míče.

 

 

VÝCHOZÍ POLOHA

PRŮBĚH CVIKU

3.

Sedněte si na židli tak, aby kyčle a kolena svíraly pravý úhel. Záda jsou rovně. Abyste napřímení udrželi, můžete se opřít za tělem o ruce. Pod jednu nohu si dejte míč. Pohybem po míči nohu natahujte a zpět krčte. Opakujte 6–8x, nohy vystřídejte. Po celou dobu pohybu buďte napřímení a pohyb nohou provádějte pomalu, tahem.

 

 

VÝCHOZÍ POLOHA

PRŮBĚH CVIKU

4.

Sedněte si na židli tak, aby kyčle a kolena svíraly pravý úhel. Záda jsou rovně. Míč si dejte mezi kolena. Koleny tlačte do míče a zároveň jednu nohu natahujte v koleně a pak vracejte zpět do pokrčení. Cvik opakujte 6–8x, nohy vystřídejte. Po celou dobu pohybu buďte napřímení a pohyb nohou provádějte pomalu, tahem.Pohyb si můžete ztížit tak, že budete natahovat obě nohy současně.

 

 

VÝCHOZÍ POLOHA

PRŮBĚH CVIKU

5.

Stůjte vzpřímeně, chodidla na vzdálenost šířky pánve. Jednu nohu položte na schod tak, aby koleno bylo nad chodidlem. Pomalu přeneste váhu těla vpřed, výdrž a vraťte se zpět do výchozí polohy. Pohyb opakujte 6–8x, nohy vystřídejte. Během pohybu držte napřímení páteře, koleno musí celou dobu směřovat vpřed, nezvedejte nohy od podložky a nepodklesávejte v pánvi.Pohyb si můžete ztížit tak, že místo schodu použijete labilní plochu – čočku, bosu.

 

 

 

 

 




Copyrights © 2018 - 2020 Mojerevma.cz
CODED BY: BEE WEB SOLUTIONS s.r.o.